niedziela, 25 listopada 2012

Hospitacja diagnozująca z wychowania fizycznego


HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASIE VI


TEMAT: STOPIEŃ OPANOWANIA PRZEZ UCZNIÓW UMIEJĘTNOŚCI DOBORU PRZYBORÓW DO ĆWICZEŃ  KSZTAŁTUJĄCYCH  POSZCZEGÓLNE  CECHY MOTORYCZNE  W NIESTANDARDOWYCH WARUNKACH LOKALOWYCH

CEL HOSPITACJI: Sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności doboru przyborów do ćwiczeń  kształtujących poszczególne cechy  motoryczne

CELE LEKCJI:
           Sprawność motoryczna:  - uczeń rozwinie szybkość poprzez zmianę pozycji, ułożenie         
                                                      ciała oraz rozwinie skoczność, zwinność, celność i moc
-          uczeń kształtuje ogólną sprawność fizyczną
-          uczeń wzmocni mm grzbietu, brzucha, ramion i nóg
        
           Umiejętności:  - uczeń potrafi przygotować i poprawnie wykonać ćwiczenia z
                                      Przyborami
                                    - uczeń potrafi poszukiwać różnych rozwiązań w organizacji toru
przeszkód
                                    - uczeń potrafi wspólnie z grupą rozwiązywać problem

          Wiadomości:    - uczeń zna swoje możliwości przy wykonywaniu ćwiczeń
                                   - uczeń rozumie polecenia nauczyciela
                                   - uczeń rozumie wpływ ćwiczeń na prawidłową postawę ciała
                                   - uczeń zna zasady kulturalnego uczestnictwa w lekcji
                                   - uczeń zna zasady  bezpieczeństwa podczas ćwiczeń z
                                      przyborami i na przyrządach

         Usamodzielniania ucznia:  - uczeń przeżywa radość i satysfakcję z uczestnictwa w lekcji
 - uczeń poszukuje różnych rozwiązań w organizacji toru
    przeszkód
 - uczeń współdziała w grupie w celu szybkiego rozwiązania
    problemu i szybkiego rozpoczęcia prezentacji
 - uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa, zdrowego
   współzawodnictwa i rywalizacji

        Ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna:
-          umiejętność szukania pomocy
-          bezpieczeństwo podczas ćwiczeń
-          kształtowanie właściwego stosunku do pozytywnych
i negatywnych emocji









Tok lekcji

Czynności docelowe ucznia

Zadania ucznia

Czynności nauczyciela
Uwagi org.-met.

Czynności organizacyjno- porządkowe

Uczniowie zapoznają się z zadaniami lekcji

Uczniowie słuchają informacji nauczyciela i przygotowują się do aktywnego udziału w lekcji

Powitanie, sprawdzenie gotowości uczniów do zajęć i zapoznanie z zadaniami lekcji
Ustawienie uczniów w dwuszeregu w skorygowanej postawie
Zabawa ożywiająca
Pobudzenie organizmu, przygotowanie do wysiłku
Uczniowie uczestniczą w zabawie „ wyścig numerów”- dzieci ustawione w dwóch szeregach naprzeciwko siebie, odliczają kolejno w dwóch przeciwnych kierunkach. Wywołane numery wybiegają jak najszybciej ze swojego szeregu i obiegają swój szereg i szereg przeciwników w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara po czym stają na swoim miejscu. Kto pierwszy stanie w swoim szeregu zdobywa punkt dla swojej drużyny
Nauczyciel przypomina zasady zabawy, dzieli uczniów na dwie grupy, przydziela im numerki, wywołuje numerki do biegu, przydziela punkty i czuwa nad prawidłowym przebiegiem zabawy oraz bezpieczeństwem dzieci.
Metoda zabawowa klasyczna
Ćwiczenia kształtujące z przyborem nietypowym  (gazetą)
Pobudzenie organizmu, przygotowanie do wysiłku
Uczniowie w dwóch wcześniej podzielonych grupach wykonują ćwiczenia RR,NN, tułowia i brzucha :
1.      Bieg z rozłożoną na klatce piersiowej gazetą do pachołka i z powrotem
2.      Skręty tułowia stojąc na gazecie
3.      Ugięcia ramion w podporze przodem. Ręce na gazecie i dotykamy czołem gazety
4.      W leżeniu tyłem rowerek obunóż z gazetą między stopami
5.      Kulka z gazety między stopami, podskokiem wyrzut kulki w górę i chwyt w ręce
Nauczyciel inspiruje i nadzoruje wykonywane przez uczniów ćwiczenia
Metoda zadaniowa
Część główna lekcji
Wspólne rozwiązywanie problemu. Integracja grupy
Uczeń przygotowuje przybory i przyrządy do ćwiczeń. Zajmuje miejsce w jednej z pięciu grup do której został przydzielony.
Wydaje polecenia ustawienia się w pięciu grupach, które rozpisane zostały na kartce. Poleca przygotowanie przyborów i przyrządów.
Metoda poszukująca
Sprawdzenie opanowania umiejętności doboru przyborów do ćwiczeń kształtujących cechy motoryczne:
- szybkość
- zwinność
- skoczność
- celność
- moc  oraz przygotowania i prezentacji ćwiczeń z przyborami i na przyrządach
Przedstawiciele  każdej z pięciu grup losują dla swojej drużyny jedną cechę motoryczną i wspólnie z kolegami przygotowują przybory i przyrządy do ćwiczeń za pomocą których kształtować będą  wybraną cechę motoryczną po czym przygotowują a następnie prezentują po trzy ćwiczenia
Wyjaśnia na czym polegają zadania i nadzoruje czas trwania powierzonego zadania. Wyznacza liderów, którzy prezentować będą ćwiczenia.
Metoda problemowa
Sprawdzenie opanowania umiejętności przygotowania sprawnościowego toru przeszkód przestrzegając zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń z przyborami i na przyrządach
Uczniowie  przygotowują sprawnościowy tor przeszkód, w którego skład wchodzą  ćwiczenia prezentowane z przyborami i na przyrządach współpracując w grupie i przestrzegając zasad bezpieczeństwa
Nadzoruje organizację ćwiczeń, czuwa nad bezpieczeństwem podopiecznych i kontroluje czas trwania zadania
Metoda problemowa
Część końcowa
Uspokojenie organizmu. Zapobieganie skrzywieniom kręgosłupa.
Uczniowie wykonują ćwiczenia zademonstrowane przez nauczyciela:

  1. Leżenie przodem i demonstrowanie pływania żabką.
  2. W parach leżenie naprzeciw siebie przodem i dmuchanie do siebie piłeczki pingpongowej.
  3. J.w. i podania do siebie piłki oburącz sprzed klatki piersiowej
Demonstruje ćwiczenia i czuwa nad poprawnością wykonywanych przez uczniów ćwiczeń korekcyjnych. Wyjaśnia celowość ćwiczeń oddechowych.
Metoda bezpośredniej celowości ruchu. Pogadanka.
Zakończenie zajęć.
Uczniowie ustawiają się w dwuszeregu na zbiórkę i okrzykiem żegnają się z nauczycielem.
Nauczyciel dziękuje uczniom za udział w lekcji i wzorową postawę. Żegna się z uczniami.
Pogadanka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz